Wat zeggen na zwangerschapsverlies?

Wat kan je zeggen tegen iemand die te maken heeft gehad met zwangerschapsverlies?

Zwangerschapsverlies komt regelmatig voor en waarschijnlijk heb jij ook wel één of meerdere vrouw(en) in je omgeving die hiermee te maken hebben gehad. Het is vaak niet een onderwerp dat gemakkelijk bespreekbaar is of waar je uitgebreid in je lunchpauze bij stil staat.

Maar juist het gesprek aangaan of op een andere manier laten weten dat je er voor haar bent kan voor de vrouw in kwestie wel (h)erkenning geven voor haar moeilijke situatie.

Twee weken geleden sprak ik met een vrouw die te maken heeft gehad met een vorm van zwangerschapsverlies. Ze vertelde hoe die tijd voor haar was geweest en hoe ze het contact met haar omgeving had ervaren. Hoe wisselend de reacties waren geweest en hoe lastig het soms voor haar was om daar goed mee om te gaan. Ik had dit ook eerder van vrouwen gehoord die bij mij in begeleiding waren en herken dit deels zelf ook. Het kan lastig zijn om naast alles wat je al te verwerken hebt, ook nog op een goede manier om te gaan met je omgeving wanneer deze niet op een manier reageert die bij jouw situatie op dat moment aansluit.

Omdat het moeilijk kan zijn om de juiste woorden te vinden, zeker wanneer je nog niet eerder zelf te maken hebt gehad met een vorm van zwangerschapsverlies, sta ik in dit blog stil bij wat je beter wel en niet kunt zeggen of doen. In de hoop een gesprek mogelijk te maken en meer onderling begrip te creëren.

5 Do’s & Don’ts:

Niet doen: Negeren van het verlies of de situatie, niets laten horen.
Wel doen: Zeg iets en/of doe iets, laat van je horen. Al is het maar een kaartje, een appje of een bloemetje, noem maar op. Er zijn zoveel mogelijkheden om even je medeleven te tonen. Dit hoeft niet veel te zijn, maar geef het even aandacht.

Niet doen: Goedbedoelde opmerkingen maken als: ‘het komt wel goed’, ‘alles heeft een reden’ etc.
Wel doen: Wees eerlijk. Als je niet weet wat te zeggen zeg dat dan; vraag de ander naar wat ze nodig heeft. Of wees stil en stuur alleen een kort berichtje. Achteraf kan je mogelijk pas inschatten of het goed komt en waarom dingen gebeuren, midden in situatie is dat niet wat helpend is. Want wellicht komt het helemaal niet goed.

Niet doen: Zeggen dat je weet hoe ze zich voelt of noemen dat je veel andere vrouwen kent die dit meemaken.
Wel doen: Luister, laat iemand praten. Je kan vertellen dat je zelf in een soortgelijke situatie hebt gezeten zodat eventueel op die manier (h)erkenning plaats kan vinden. Laat het aan de ander om hierop in te gaan of om hiernaar op een later moment te vragen. Iedere situatie is uniek en iedere beleving is anders. Wat een zwangerschapsverlies voor jou betekend heeft, hoeft voor de ander niet hetzelfde te betekenen.

Niet doen: Uitspraken over toekomst zoals: ‘gewoon nog een keer proberen’ of ‘je weet nu in elk geval dat je zwanger kan worden’.
Wel doen: Blijf in het hier en nu. Vooruitkijken kan nu teveel zijn, mede omdat de toekomst er plotseling anders uitziet als eerder gedacht en gehoopt. Bied eventueel praktische hulp aan; oppas, een maaltijd of bijvoorbeeld huishoudelijke hulp. Laat de emoties er nu gewoon zijn en bagatelliseer deze niet.

Niet doen: Zeggen dat ze dankbaar moet zijn voor de kinderen die ze wel heeft. Of, wanneer het verlies al lange tijd geleden is maar het gesprek er nu op komt, zeggen dat het verdriet nu maar eens over moet zijn.
Wel doen: Blijf betrokken, niet alleen op het moment van delen maar ook na een week, een maand, een jaar. Vaak is het niet iets wat in een week over is en verwerkt en geaccepteerd. Dit kost tijd. Bij de één langer dan bij de ander. Het zal altijd een onderdeel van iemands leven zijn. Net zoals je het verlies van een dierbaar persoon niet in een week een plek geeft, zo kost ook het verwerken van een zwangerschapsverlies tijd.

En als laatste nog iets wat niet op elke situatie van toepassing is maar wat wel vaak vergeten wordt: sta niet alleen stil bij de vrouw maar denk ook aan de man en zijn beleving. Voor een man kan, welke vorm van zwangerschapsverlies dan ook, het net zo goed een heftige ervaring zijn, zowel vanwege het ervaren van verlies maar ook om te zien wat zijn vriendin/vrouw lichamelijk door moet maken.

Waarschijnlijk zijn er nog veel meer punten en specifieke voorbeelden te noemen, maar ik hoop zo in grote lijnen inzicht te hebben gegeven in wat je kan doen en laten wanneer je in je omgeving te maken hebt met een vrouw (of man) die een vorm van zwangerschapsverlies meemaakt. Mocht je hierover door willen praten of op zoek zijn naar begeleiding na je zwangerschapsverlies neem dan contact op.

Wil je op de hoogte blijven van de tips & tools, interessante ideeën en het laatste nieuws van eCounseling4U? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Je krijgt dan de nieuwste nieuwsbrief automatisch in je mailbox.
Wil je de nieuwsbrief niet meer ontvangen? Uitschrijven kan op elk moment met het linkje onderaan de nieuwsbrief.
(Je mailadres is bij mij veilig, geen spam en geen uitwisseling met derden oid.)

[mc4wp_form id=”3836″]

Vorig bericht
Onbevooroordeelde begeleiding na elk zwangerschapsverlies
Volgend bericht
Hulp na zwangerschapsverlies, ook buiten Nederland

Lees meer

Menu