Verdriet en concentratie

Geen reacties

8 tips voor het omgaan met moeite om te focussen

Je zit op je werk en realiseert je plotseling dat je het laatste uur hebt zitten staren naar je computerscherm zonder iets te doen, verloren in gedachten, herinneringen of pijn. Je rijdt op weg naar huis dwars door rood, je let niet meer op de weg zo ben je in je eigen wereld. Je stopt eten in de oven en bijna heel veel later, als je aangebrande lucht ruikt, besef je dat je vergeten was het eruit te halen. Je staat op en loopt naar een andere kamer om iets te doen of iets te pakken en tegen de tijd dat je daar bent heb je geen idee wat het was. Herkenbaar?

Verdriet en concentratie, ze gaan niet goed samen.

Na verlies loop je vaak over van verdriet waardoor er geen ruimte is voor concentratie. Je hoofd zit vol. Je wordt opgeslokt door je verdriet, door iets pijnlijks wat overweldigend en levens veranderend is.

Dat gezegd hebbende, als het onvermogen om je te focussen voor langere tijd aanhoudt en je leven op een onhandelbare manier verstoort (bijvoorbeeld doordat je je baan dreigt te verliezen of als je niet goed meer voor je kinderen kan zorgen), raad ik je aan professionele hulp te zoeken in de vorm van een therapeut oid. Wanneer het gebrek aan concentratie nog behapbaar is en niet levensontwrichtend kunnen onderstaande tips je wellicht helpen om verandering te brengen in je situatie. Het kost tijd om je aan te passen aan een nieuwe situatie. En na verlies verandert je leven, verandert je wereld. En al heelt tijd geen wonden, tijd kan je wel helpen in het leren omgaan met je verdriet en terugvinden van je concentratievermogen.

Hieronder de 8 tips.

Tip 1 – Wees mild voor jezelf.

Wanneer je gewend bent dat je goed en hard kan werken kan het moeilijk zij om te merken dat dat even niet meer lukt. Verdriet haal je concentratie weg en je focus. Je bent snel afgeleid en staart eerder uit het raam. Dit is wat het is. Je kan dit niet tegengaan. Je kan je verdriet niet zomaar even uitschakelen op je werk en pas thuis weer aanzetten. Ook jij bent maar mens. Rouwen is hard werken. Geef jezelf die ruimte en wees mild voor jezelf. Geef jezelf toestemming om langer over iets te doen, minder snel te zijn. Bekijk het per dag. De ene dag gaat beter als de andere dag. Het kan even duren, maar uiteindelijk kan ook jij de focus weer vinden.

Tip 2 – Maak lijstjes

Waar je voor verlies geordend was en alles kon onthouden lukt dit nu niet meer goed. Je gedachten zijn snel afgeleid en je bent vaker vergeetachtig. Helpt jezelf een handje door lijstjes te maken. Schrijf op wat je moet doen of wat je bedenkt nog te regelen. Ga niet proberen alles in je hoofd te laten, maar noteer het. Op papier of in een handige app op je telefoon.

Tip 3 – Eet en slaap

Zorg goed voor je lijf. Slaaptekort is snel opgedaan en helpt je niet bij concentratie. Voldoende slaap is nodig voor focus en voor herstel na verlies. Maar ook goed en gezond eten. Bij verdriet door verlies kan de neiging opkomen om je lijf te vergeten en minder of niet of juist ongezond te gaan eten. Doe het niet. Zorg goed voor jezelf en eet gezond en goed. En wanneer je dit niet lukt vraag dan anderen om hulp. Vraag of je ergens mag mee eten of dat ze bij jou komen eten wanneer je liever niet alleen eet. Zoek naar mogelijkheden om goed voor jezelf te zorgen want uiteindelijk heeft dit veel invloed op je focus.

Tip 4 – Schrijf van je af

Wanneer je vol zit met verdriet kan het helpen van je af te schrijven. Al je gedachten toevertrouwen aan papier en op die manier uit je hoofd halen en ruimte maken voor andere zaken. Eerst focus op je gedachten om daarmee ruimte te maken voor focus op andere zaken. Je kan dit doen door eens per dag een moment in te plannen voor schrijven of door te gaan schrijven wanneer je merkt dat je concentratie wegzakt en wordt overgenomen door je verdriet.

Tip 5 – Creëer innerlijke rust

Dat klinkt mooi he! Maar soms o zo lastig wanneer je te maken hebt met verlies. Allerlei gedachten en gevoelens schieten door je heen en halen je uit je concentratie. Wanneer je op dat soort momenten een rust moment kan creëren helpt dit om weer even te ‘landen’. Je kan dit doen door te mediteren. Hiervoor kan je allerlei video’s vinden op YouTube. Maar je kan ook doen door je beide voeten op de grond te zetten, goed recht te zitten en vijf keer diep in en uit te ademen. Er zijn allerlei oefeningen die je kunnen helpen om uit je hoofd naar je lijf te gaan. Hierdoor kan je daarna weer met frisse focus aan de slag.

Tip 6 – Doen

Laat je niet tegenhouden door je verdriet. Blijf doen. Stel niet alles uit tot later, maar doe. Je kan altijd eerder of halverwege stoppen. Soms kan het starten lastig zijn, maar je wel helpen om weer meer concentratie op te bouwen. Blijf je hersenen activeren. Blijf doen. Stel niet uit omdat je er al te lang over doet of omdat je het niet af kan krijgen op tijd. Dat zorgt er eerder voor dat je weer te streng wordt voor jezelf en teleurgesteld raakt in jezelf. Maar doe en wees trots op de stappen die je zet, hoe groot of hoe klein ook. Alle beetjes helpen.

Tip 7 – Kleine stappen

Neem kleine stappen. Verwacht niet gelijk een marathon, maar weer ook blij met een blokje om. Een kleine stap is ook een stap. En wanneer je tussendoor valt, sta weer op. Vallen is niet erg, zolang je maar weer opstaat. Het kan je helpen om iets groots op te delen in kleine stappen. Wanneer je bijvoorbeeld door verlies je administratie hebt laten versloffen en dit als een berg voor je ligt, deel het op. Maak eerst eens alle enveloppen open. Een volgende keer betaal je alle rekening. Een weer een keer later doe je alles in een map. Bijvoorbeeld. Of wanneer je een groot werkproject moet opleveren. Kijk wat je nu kan doen. Begin klein en stapje voor stapje.

Tip 8 – Vraag om hulp

Ga eens een gesprek aan met iemand in je omgeving over je verdriet en je gebrek aan concentratie. Je bent niet de enige. Wanneer je merkt dat je gebrek aan concentratie je hindert op je werk, ga gesprek aan met je baar of zoek hulp bij HR. En wanneer het je studievoortgang hindert, neem dan contact op met een studiebegeleider. En als je merkt dat het na verloop van tijd je concentratie niet meer verbeterd en je vast blijft zitten in je verdriet, zoek hulp bij een coach of counselor. Maak je verdriet bespreekbaar.

Vorig bericht
Mijn vader heeft alzheimer – Boor vertelt
Volgend bericht
Rouw om een persoon die nog leeft

Lees meer

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu