Veerkracht bij verlies en rouw

1 reactie

Veerkracht bij verlies en rouw

‘We zijn kwetsbaarder dan we ooit dachten, maar sterker dan we ons ooit hebben ingebeeld.’

Sheryl Sandberg Facebook COO verloor twee jaar geleden onverwachts haar man tijdens een vakantie in Mexico. Deze week deelde ik een samenvatting van de speech die ze een jaar geleden gaf. Een speech over veerkracht. Over vallen en opstaan na verlies en rouw.

Sheryl Sandberg spreekt over de 3 P’s van veerkracht bedacht door psycholoog Martin Seligman.
Seligman gebruikt deze p’s om het verschil tussen optimisten en pessimisten aan de geven. Het kan je helpen bij het aanmeten van een levenshouding die met je samenwerkt in plaats van tegen je werkt. Het hielp Sheryl omgaan met het onverwachte verlies van haar man.

De 3 p’s zijn:

Personalization (personalisatie)
Personalisatie leert ons dat niet alles wat gebeurd, gebeurd vanwege ons. Heel veel gebeuren zonder dat je er invloed op hebt zonder dat jij er persoonlijk iets mee te maken hebt.  Sheryl reageerde op de dood van haar man door zichzelf te beschuldigen omdat ze het idee had dat ze iets had kunnen doen om zijn dood te voorkomen. Uiteindelijk accepteerde ze dat haar gedachte/gevoel niet klopte.

Pervasiveness (overal aanwezig)
Hiermee bedoelt Seligman dat nare gebeurtenissen/ moeilijkheden niet op alles in het leven, op je dagelijks leven invloed hoeft te hebben.  Je kunt naast moeilijkheden ook bouwen aan positiviteit, zorgen dat deze van invloed is op je dagelijks leven waardoor je een constructief verder bouwt en dat de doorslaggevende invloed is op het leven ipv jouw moeilijkheden.

Permanence (permanent)
Met de laatste P wordt bedoeld dat negatieve gevoelens tijdelijk zijn. Ze zijn niet blijvend, niet permanent, ze kunnen ook geleidelijk weer weggaan. Daarbij hebben optimisten de neiging om mooie dingen en positieve gebeurtenissen als permanent te beschouwen.

Sheryl omschrijft het in haar speech als volgt: ‘De drie P’s zijn vaak emotionele reacties op zoveel dingen die ons overkomen in onze carrière, in ons persoonlijke leven en in onze relaties. Over een van deze drie heb je waarschijnlijk op dit moment een negatief gevoel. Als je jezelf er van bewust bent dat je in de val van een van deze drie kan trappen, kun je jezelf ook opvangen.”

Bij het luisteren van de speech hoorde ik een mooie tip. Eén die ik vaak als opdracht meegeef aan cliënten. Sheryl vertelde dat haar nieuwe jaar resolutie was om elke dag drie mooie momenten (van vreugde/dankbaarheid) op te schrijven voordat ze naar bed ging. Dit heeft haar leven op een positieve manier veranderd.

“Het vinden van dankbaarheid en waardering is de sleutel tot veerkracht.”

Net zoals Sheryl in haar speech wil ik jou via dit blog oproepen om stil te staan bij jou drie p’s en daarnaast elke avond voor je naar bed gaat drie dingen op te schrijven waar je blij van werd die dag, waar je dankbaar voor bent. Om zo de dag positief af te sluiten en te zien wat goed gaat. En wanneer je drie dingen lastig vindt omdat je momenteel door een moeilijke periode gaat, begin dat met een of twee. Maar doe het minimaal vier weken, hou het vol voor een langere tijd zodat je ook het verschil ervan kan merken.

Wil je liever samen aan de slag? Dat kan ook. Neem vrijblijvend contact op.

[vc_btn title=”Contact” style=”custom” custom_background=”#35848c” custom_text=”#ffffff” align=”right” link=”url:http%3A%2F%2Fecounseling.nl%2Fcontact|||”]

De gehele speech kan je kijken via aplus.com. Het korte artikel daarbij heb ik vrij vertaald en deel ik hier (inclusief eigen aanvulling). Het Engelstalige artikel en de volledige speech kan je kijken door hier te klikken.

Vorig bericht
Liedjes over verlies en rouw – deel 4
Volgend bericht
Leestip – in het engels

Lees meer

1 reactie. Reactie plaatsen

  • […] inspirerende vrouw die een mooi blog heeft geschreven nav een interview met Sheryl Sandberg. Afgelopen week deelde ik al een blog nav een speech van diezelfde Sheryl. Dit keer dus een blog van Karin Andersson Hagelin, life coach […]

Menu