Onbedoeld zwanger

Wat doe je dan? Hoe kom je tot een keuze?

Voor veel vrouwen die te maken hebben met emotionele problemen na een abortus ligt de oorsprong vaak in de manier hoe de keuze tot stand is gekomen.

Hoe een vrouw tot het besluit komt om een zwangerschap af te breken kan helpend zijn in de verwerking en acceptatie van deze keuze, maar ook zorgen voor moeite in de verwerking en acceptatie. Dit zie ik bij veel van de vrouwen die ik begeleid terug en dit is ook iets waar ik altijd aandacht aan geef.
Evenzo kan een bewuste keuze voor het uitdragen van een zwangerschap helpen bij de verdere acceptatie van de zwangerschap die niet bedoeld was.

De keuze voor abortus is geen makkelijke keuze en voor vele vrouwen een keuze die ze niet snel zullen maken of nooit gedacht hebben te zouden maken.

Voor de buitenwereld kan het vaak lijken als een makkelijke oplossing. ‘Even een abortus en klaar.’ Maar in al de jaren dat ik vrouwen heb mogen begeleiden die een abortus hebben gehad heb ik er nog geen één gesproken voor wie abortus een makkelijke keuze was.

Toch is er maar weinig aandacht voor die keuze.

Er zijn maar weinig plekken waar vrouwen terecht kunnen wanneer ze twijfelen over een zwangerschap. En dat terwijl het maken van een keuze over de zwangerschap sterk bepalend lijkt voor hoe een vrouw in de toekomst achter die keuze kan staan.

Hoe zou je dan tot een keuze kunnen komen?

Hierbij 5 tips:

  1. Ga je mogelijkheden na: wat zijn je opties? Je kan in Nederland kiezen voor zelf verzorgen en opvoeden, afstand ter adoptie, pleegzorg en abortus. Wat betekenen die mogelijkheden voor jou? Wat spreekt je aan en wat niet en hoe komt dat?
  2. Deel je situatie met iemand die dicht bij je staat en bespreek je gedachten en gevoelens. (Indien mogelijk de verwekker!) Deel het eventueel met nog iemand als dat goed voor jou voelt. Je kan zelf bepalen met wie je het allemaal wil delen, maar bedenk hoe meer meningen, hoe lastiger en hoe verwarrender. Het gaat hier om jou en wat voor jou helpend is.
  3. Maak een lijst van de voor- en nadelen van de keuze die je voorkeur heeft (of keuzes). Wees hierin eerlijk naar jezelf. Geef vervolgens waardes/zwaarte aan de verschillende dingen die je hebt opgesomd en kom zo met de optelsom tot verschillende getallen. Ga vervolgens na wat deze getallen voor je betekenen en wat de eventuele keuze met je doet.
  4. Als je de tijd hebt: leef je een dag in dat je een bepaalde keuze hebt gemaakt. Je staat op met die keuze en gaat naar bed met die keuze. Die een dag erna een andere keuze. Ga na wat dit met je doet, welke gedachten en welke gevoelens komen er naar voren? Hoe sta je in het leven en kijk je tegen je toekomst aan?
  5. Zoek contact met een hulpverlener. Dit kan via je huisarts of verloskundige (als je die al hebt). Maar ook via bv Fiom of Siriz. Of neem contact op met mij om je situatie door te spreken. Je keuze zal je uiteindelijk zelf moeten maken, maar wellicht kan hierin het gesprek met een hulpverlener je steunen en nieuwe inzichten geven.

Worstel jij momenteel met een zwangerschap die onbedoeld is of onbedoeld is geworden? Wil jij hierover doorspreken? Neem dan contact met mij op.

* Ik heb in dit verhaal bewust de partner/verwekker maar 1 keer genoemd. Dit omdat voor iedere vrouw verschillend is of hij nog aanwezig is, bekend is of betrokken wil zijn. Idealiter zou je samen tot een keuze komen, maar helaas is dit niet altijd mogelijk.

Wil je op de hoogte blijven van de tips & tools, interessante ideeën en het laatste nieuws van eCounseling4U? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Je krijgt dan de nieuwste nieuwsbrief automatisch in je mailbox.
Wil je de nieuwsbrief niet meer ontvangen? Uitschrijven kan op elk moment met het linkje onderaan de nieuwsbrief.
(Je mailadres is bij mij veilig, geen spam en geen uitwisseling met derden oid.)

[mc4wp_form id=”3836″]

Vorig bericht
Acceptatie
Volgend bericht
eCounseling4U voor na elk zwangerschapsverlies of twijfel over kinderwens

Lees meer

Menu