6 waardevolle inzichten in omgaan met verlies en rouw

6 waardevolle inzichten in omgaan met verlies en rouw

Op een punt in je leven zal je verlies en bijbehorende emoties (rouw) ervaren. Verlies en rouw horen bij bij het leven.

Verlies en rouw zijn vaak overweldigend en hebben invloed op veel vlakken van je leven. Het kan je laten twijfelen aan alles waar je in geloofde of dacht toe in staat te staan. Wat je verlies ook is, het is aan jou om dit een plek te geven in je leven en weer verder te gaan. Verder gaan betekend niet loslaten of wegstoppen. Verder gaan betekend liefdevol herinneren van je verleden in het heden en de toekomst.

Gaandeweg het leren omgaan met verlies en rouw wordt je wijzer en leer je meer over jezelf en anderen. De 6 inzichten in omgaan met verlies en rouw die ik leerde van mijn verlies zijn de volgende:

1. Je verlies is uniek

Ook al zullen er andere mensen zijn die een soortgelijk verlies hebben meegemaakt, het is nooit precies gelijk aan jou verlies. Dit komt omdat de relatie met je verlies voor jou uniek is. Alleen jij kan dit ervaren en werkelijk begrijpen. Hierdoor kan jij je alleen en eenzaam voelen in je verlies. Ik schreef hier eerder al een blog over. Het kan ook eenzaam zijn doordat je je niet begrepen voelt in je verlies of doordat je verlies verborgen is en je het niet durft te delen.
Mensen kunnen moeite hebben om stil te staan bij jou unieke relatie met je verlies en dit niet zien. Hun eigen ervaring lijkt hun beeld te kleuren. Terwijl het bij jou verlies gaat om jou en je unieke relatie met je verlies! Wanneer je daarover kan spreken en kan delen met mensen om je heen, maakt dat minder eenzaam en meer begrepen.

2. Je verlies is niet je leven

Wanneer je verlies meemaakt kunnen je gevoelens zo overweldigend zijn dat het lijkt alsof je hele leven bepaald wordt door je verlies. Het verlies kan (tijdelijk) je leven over nemen, je leven beheersen. Je ziet vooral dat wat je verlies veroorzaakt en wat je mist vanwege je verlies.
In plaats van vast te lopen in je rouw en te blijven kijken naar je verlies kan het helpen om te kijken naar wat er nog wel is, wat je nog wel kan e.d. Je leeft nog, je mag verder gaan, ondanks je verlies. Je verlies is niet je leven. Het is een onderdeel van je leven.

3. Verlies kan je sterker maken

Verlies kan zo overweldigend zijn dat je soms kan denken dat je het niet aan kan. Rouw en verlies zijn één van de zwaarste tijden in je leven. Je weet soms niet hoe je verder moet en of je ooit een leven zonder wie of wat je verloren bent aankan.
Wanneer je na verloop van tijd terugkijkt op je leven na verlies, kan je zien hoever je al gekomen bent en hoeveel je al hebt doorstaan en aan kon. Je wist vooraf niet dat je het kon, maar achteraf zie je hoe sterk je bent en hoeveel sterker je bent geworden dankzij je verlies. Dit is iets wat jij je leven lang meeneemt.

4. Verlies en rouw verlopen niet volgens een patroon of in een gezette tijd

Iedereen gaat op haar eigen manier door verlies en rouw heen. De ene kan na 2 maanden weer verder, de ander pas na 4 jaar. Hoe je dit doet hangt veel af van hoe je in je leven hebt geleerd om te gaan met verlies, het soort verlies e.d. Je verlies en het gemis zal nooit verdwijnen, maar je zal het een plek geven in je leven en er mee leren omgaan om het niet je leven te laten beheersen. Vaak wordt gezegd dat je bepaalde stadia van rouw moet doorlopen. In een eerder blog vertelde ik over dat rouwen niet volgens stadia hoeft te gaan, maar dat rouwen hard werken is.

Zo kan in één gezin heel verschillende worden omgegaan met het verlies van een ouder. De één treedt veel naar buiten, praat, deelt foto’s etc. en de ander herinnerd in stilte en neemt de ouder mee in keuzes die ze maakt. Hoe jij met jou verlies omgaat, ligt niet vast in een boekje of een protocol. Jij bepaald dat zelf.

5. Verlies kan je blijven overweldigen maar je kan leren ermee om te gaan

Er zullen altijd momenten zijn dat het verdriet en andere emoties als gevolg van je verlies je overweldigen. Als je op onverwachte momenten herinnerd wordt aan wat je verloren bent door een geur, een liedje, een gesprek of wat dan ook. Ik herinner me nog dat ik in huilen uitbarstte wanneer een arts me vertelde dat m’n bloedwaarde niet goed was. In het begin was dit overweldigend, elke keer weer. Ik had moeite met het controleren van mijn emoties. Ik liet het er maar zijn. Gaandeweg kon ik beter met negatieve uitslag omgaan en gingen artsen zich minder zorgen maken om mijn (st)labiliteit ;).
Zeker in het begin kan het lastig zijn om te gaan met de emoties die je ervaart na je verlies en breek je op de meest rare momenten in huilen uit. Wanneer je deze momenten toe laat leer je omgaan met verlies en rouw, met je emoties. Ze worden met de loop der tijd minder overweldigend en je verlies wordt draagbaarder. (klik hier voor een mooi plaatje hiervan)

6. De wereld leeft door en jij uiteindelijk ook

Na een verlies lijkt je wereld stil te staan. Je leven draait om je verlies. In eerste instantie is er hopelijk, wanneer het verlies bekend is bij je omgeving, begrip en erkenning voor je verlies. Na verloop van tijd gaat je omgeving verder met leven en de wereld draait weer door. Alleen voor jou kan het voelen alsof je nog steeds stil staat. Je begrijpt niet dat anderen blij zijn of feesten of lachen etc.
Wanneer je aan de slag gaat met je verlies en rouw en door je verlies heen gaat en er sterker van wordt, kan je langzaam aan weer meedoen met de wereld, deelnemen aan je leven na verlies. Om hier een begin mee te maken heb ik een e-Book ontwikkeld. In vijf stappen ga je een begin maken met je leven na verlies.

[vc_btn title=”Lees meer over mijn aanbod” style=”custom” custom_background=”#35848c” custom_text=”#ffffff” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fecounseling.nl%2Fcoaching-bij-verlies-en-rouw%2F|||”]
Vorig bericht
De kracht van kwetsbaarheid
Volgend bericht
Omgaan met rouw – de 8 stappen van Julia Samuels (grief counsellor)

Lees meer

Menu