Een nieuw jaar met verlies en rouw – 7 tips

Geen reacties

Voor veel mensen in het nieuwe jaar een nieuwe kans om dingen anders te doen, over te doen of het roer totaal om te gooien. Overal enthousiasme over wat een nieuw jaar voor mogelijkheden brengt.

Wanneer het nieuwe jaar je confronteert met de verliezen uit het oude jaar.

Maar wanneer je te maken hebt met verlies en rouw kan een nieuw jaar lastig zijn: een heel jaar lang confrontatie met je gemis, bij alle bijzondere dagen gemis, activiteiten e.d. die je voor het eerst alleen moet doen. Gemis staat op voorgrond.

7 tips die je kunnen helpen om hiermee om te gaan:

1. Geef jezelf de ruimte
Erken naar jezelf toe dat de verliezen er zijn en dat dit pijnlijk en verdrietig is. Laat de verliezen er zijn en sta jezelf toe te rouwen, ook in dit nieuwe jaar.

2. Respecteer je eigen grenzen
Wanneer een bepaalde feestdag of bepaalde activiteit te pijnlijk is door het verlies, accepteer dit dan. Herken je grens en vier die dag niet of neem geen deel aan die activiteit. Je bepaalt dit zelf en weet alleen zelf hoe jij je voelt. Eerder schreef ik al een blog over omgaan met de feestdagen na verlies, wellicht kan je hier nog ideeën uit halen.

3. Maak nieuwe tradities
Wanneer je eerder altijd samen uit eten ging voor jullie huwelijksjubileum maar dit nu niet meer kan, kijk of je met je kinderen uit eten wil gaan of maak het lievelingseten van je overleden partner klaar. Zoek naar een manier hoe jij liefdevol kan herinneren en je gemis niet ontkent.

4. Hou contact met andere mensen
Zoek mensen op die je steunen, vraag om steun en deel je verhaal. Juist ook nu. Neem de ruimte om voor jou te laten zorgen, vraag om hulp en om contact. Niet iedereen weet hoe het is om in jouw schoenen te staan en kan je behoefte aanvoelen, spreek het uit, vraag erom.

5. Zorg voor jezelf
Verzorg jezelf, geef jezelf aandacht en liefde, maar wees ook eerlijk en oprecht. Sta jezelf toe te rouwen, maar geef niet toe aan zelfmedelijden. Herken je grens en handelen hierin en bewaak die. En als dit je niet zelf lukt, vraag dan hulp van iemand anders.

6. Plan iets waar je naar uit kan zien
Motiveer jezelf door een of meerdere activiteiten te plannen waar je van kan genieten. Boek die vakantie of ga een dag naar een wellness. Spreek af met een goede vriendin of ga uit eten met je kinderen. Zet jezelf aan tot actie, ook al is dat wellicht niet het eerste waar je aan denkt.

7. Herinner en hou vast
Eer je overleden dierbare door herinneringen op te halen, door iets te doen wat hij/zij belangrijk vond, door over hem/haar te praten en hem/haar er te laten zijn. Ontken het bestaan van de persoon niet, maar laat het er zijn. Herinner liefdevol en koester dat.

Ga het gesprek aan…

En wanneer het teveel wordt en je merkt dat je het niet een plek kan geven, ga dan eens een gesprek aan met een coach of counselor. Praat over je verlies en rouw. Deel je verhaal en ga aan de slag met het opbouwen van je leven met verlies.

Vorig bericht
Rouw en verlies tijdens de feestdagen
Volgend bericht
Blauwe maandag, de meest deprimerende dag van het jaar?

Lees meer

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu