Waar ben je bang voor?

Geen reacties

In drie stappen meer controle over je angst

Voor spinnen of honden? Voor alleen in het donker buiten zijn? Of voor je sollicitatiegesprek of beoordelingsgesprek, voor de toekomst die je niet kan voorspellen? Voor dat wat nog komen gaat, zeker in tijden als deze? Angsten kunnen zo klein of groot zijn, als het een angst van je is, dan doet het wat met je zodra het daarover gaat.

Je bent nooit de enige…

Zo ook gisteren toen ik een vrouw sprak voor een focus sessie. Een van mijn vragen in zo’n sessie is: waar ben je bang voor? Ze dacht er even over na en antwoordde toen duidelijk: voor het oordeel van anderen. Deze vrouw, laten we haar Alice noemen, had een aantal jaren geleden een abortus laten doen nadat ze zwanger was geworden van haar ex-vriend. En niemand, behalve haar toenmalige vriend en één goede vriendin weet tot op de dag van vandaag van die abortus. Omdat ze bang is over wat anderen er wel niet van zullen vinden en dat ze haar zullen veroordelen en wellicht zelfs nooit meer willen spreken. Sinds een paar maanden heeft ze een nieuwe relatie. Ze zijn open naar elkaar over van alles. Alleen, ze durft de abortus niet te delen met hem. Ze is bang hem kwijt te raken daardoor. Aan de andere kant wil ze het zo graag delen om erover te kunnen spreken en haar verdriet te kunnen uiten. De angst voor zijn reactie blokkeert haar handelen.
Alice is niet de enige, de meeste vrouwen die ik heb mogen begeleiden in hun proces zijn bang. Bang voor het oordeel over hun keuze, of voor het onbegrip, voor verwijten, scheve blikken etc.
Misschien herken je dit wel, dat je iets gedaan hebt waarvan je weet dan mensen uit je omgeving dat niet waarderen of daar een bepaalde mening over hebben. En dat je dan niet je verhaal durft te vertellen omdat je bang bent voor hun reactie.

Angst heeft ook een functie

Op zich hoeft angst niet verkeerd te zijn. (Denk aan bijvoorbeeld dat je angstig wordt als een krokodil op je afkomt.) Het maakt je alert en wijst je op gevaar en levert energie om dat gevaar te bestrijden. Daardoor ben je in staat te handelen als er gevaar is. Dus angst heeft een belangrijke functie. Maar zodra deze angst teveel wordt kan het verblinden of blokkeren en zelfs lijden tot paniek. Dan levert het geen waardevolle input meer, maar gaat het je energie kosten. Het levert het stress op, soms zelf zoveel dat je niet meer goed kan functioneren. Het is dus belangrijk dat je voor jezelf leert herkennen wanneer angst nog ‘nuttig’ is en wat je kan doen om te zorgen dat de angst je niet gaat beheersen. Dit kan jij je eigen maken door te oefenen. In kleine en in grote angstsituaties (maar ook in situaties waarin andere emoties naar voren komen).

Hoe?

In 3 stappen, gericht op bewust worden en leren loslaten van je angst.

  1. Wees je bewust van je angst. Wat doet het met je lichamelijk (bv hartkloppingen, versnelde ademhaling, knoop in je buik etc.) en geestelijk (welke gedachten komen naar voren?).
  2. Ga je lichamelijke reactie veranderen; ga rechtop zitten, beide voeten op de grond en vanuit je buik rustig gaan ademhalen. Maak je lichaam op die manier rustiger en meer open.
  3. Ga je gedrag veranderen; ontkracht je angst met positieve benadering, dus doorbreek de angst als het ware. Toon begrip voor je angst, maar benoem hoe je het anders kan zien of ervaren.

Door bovenstaande je eigen te maken (blijven oefenen), krijg je meer inzicht in je eigen gedachten, gevoelens en handelen. Probeer het maar! Hoor graag of het lukt. Wil je hier meer hulp bij? Of wil je net als Alice starten met online counseling voor het verwerken van je abortus? Neem contact op!

Vorig bericht
Ben jij gelukkig?
Volgend bericht
Wereldlichtjesdag

Lees meer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu