Omgaan met verlies en rouw – 8 stappen van Julia Samuels

Geen reacties

Eerder dit jaar deelde ik in een blog een artikel met de 8 stappen van Julia Samuels, een bekende grief counselor uit Groot Brittannië.

Deze maand zag ik dat Julia Samuels op 1 november in Nederland is en spreekt bij The School of Life in Amsterdam. Ik heb me gelijk aangemeld voor die avond. Lijkt me heel bijzonder haar live te horen spreken over haar werk.

Een goed moment om haar stappen nog eens door te nemen en te delen. Dit keer niet in het Engels, maar (naar eigen inzicht) vertaald in het Nederlands.

  1. Vraag jezelf af, wat was je relatie met de persoon die weggevallen is?
    Hoeveel pijn we voelen hangt grotendeels af van de waarde die we aan de relatie gaven en van hoeveel we van de persoon die gestorven was hielden. Hoe belangrijker hij/zij in je leven was, hoe meer je van hen hield, hoe meer je hem/haar zal missen.
  2. Vraag jezelf af wat is je relatie met jezelf?
    Aangezien jouw relatie met de wereld en met anderen door je verdriet, door je verlies en rouw, zo verandert ook jouw relatie met jezelf. Het is nodig om compassie naar jezelf te tonen, naar je eigen behoeften te luisteren, vriendelijk zijn tegen jezelf en jezelf niet constant bekritiseren.
  3. Vind een manier om je verdriet uit te drukken
    Vind en weg, een manier om je verdriet uit te drukken die bij jou persoonlijk aansluit. Er is geen één goede weg, dit verschilt per persoon; het is de kunst om contact te maken met de gevoelens die binnen in je hebt.
  4. Zorg ervoor dat jij jezelf de tijd geeft
    Het is belangrijk om te begrijpen (en te accepteren) dat rouwen langer duurt dan dat iemand wil of verwacht; je kan er niet tegen vechten. Geef jezelf meer tijd dan mogelijk verwacht wordt om beslissingen te nemen.
  5. Vergeet niet je lichaam en geest te voeden en ervoor te zorgen
    Je hele leven en dus ook je lichaam, wordt beïnvloed door het verlies van een persoon van wie je houdt. Elke gedachte die je hebt, heeft een effect op je lichaam en hoe je lijf zich voelt heeft een effect op je gedachten.
  6. Ken je grenzen
    Wanneer je een levens veranderend verlies ervaart, is het waarschijnlijk dat dit ook invloed heeft op je functioneren op werk- en sociaal niveau. Het is belangrijk om te herkennen wanneer je beter nee kan zeggen. Als je een correct nee kan geven, wordt je ja oneindig positiever (en waardevoller).
  7. Zoek structuur
    In de chaos van je verlies en rouw kan je uit balans raken en de controle verliezen over je leven. Door regelmaat in je dag te brengen, door bijvoorbeeld een of twee dingen in te plannen waarvan je weet dat die haalbaar zijn, pak je stap voor stap de controle weer terug en breng je structuur in de chaos. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een work-out, een wandeling oid.
  8. Leer te focussen
    ‘Focussen’ is een oefening/methode die is ontwikkeld door de psychotherapeut en filosoof Eugene Gendlin. Het kan je helpen een pauze te creëren in de situatie en in die pauze nieuwe mogelijkheden te vinden om door te gaan. Rouw zit vast in je lichaam. Door je ogen te sluiten en je ademhaling te controleren kan je je richten op de beelden die naar voren komen. Dit kan je helpen de rouw vrij te laten en kalmer te worden.

Door het volgen en herhalen van deze 8 stappen leer je omgaan met je verlies en rouw. Makkelijk? Nee. Zeker niet. Verlies is levens veranderend en overweldigend. Maar stap voor stap kan je de grip op je leven weer terugkrijgen en leren leven met het verlies.
Wil je hier hulp bij? Ga het gesprek met mij aan.

Mocht jij ook interesse hebben in de avond met Julia Samuels bij The School of Life, klik hier voor meer info.

Vorig bericht
Online coaching; hoe het werkt en de voordelen
Volgend bericht
6 praktische tips die je helpen om te gaan met ‘ochtend blues’ bij gemis door heimwee of ander verlies

Lees meer

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu