Hoe iemand tot steun zijn

Geen reacties

Deze week is het internationale Baby Loss Awareness Week. Een week die in het teken staat van het verlies van een baby, een kind, tijdens of na de zwangerschap of jonger dan twee jaar. De week wordt afgesloten met een golf van licht door op 15 oktober om 19.00 (plaatselijke tijd) wereldwijd kaarsjes te branden voor al die kinderen.

Het is een week die bedoeld is om meer ruimte en begrip te creëren voor het verlies van een kind tijdens de zwangerschap en kort erna.

Ontzettend mooi zo’n week. Maar eigenlijk ook wel weer verdrietig dat zoiets nodig is.
Praten over verlies blijft lastig. Voor degene die het verlies ervaart als voor degene die betrokken is op die persoon. Terwijl praten zo belangrijk is. Zo laat heel kort dit filmpje ook zien van de Baby Loss Awareness Week promotie.

Wanneer je iets verdrietigs meemaakt, wanneer je een verlies ervaart, is juist contact met vrienden en familie zo belangrijk.

Ook dagen, weken en maanden erna. Maar na verlies kan je je zo alleen en geïsoleerd voelen. Alsof de ander niet weet hoe te praten en daarom je maar negeert of over alles met je praat behalve wat nu net bij jou op de voorgrond staat, je verlies.
Vaak komt dit voort uit onwetendheid. Want hoe weet je nou wat je moet zeggen of doen tegen iemand die verlies heeft meegemaakt? Hoe kan je er voor de ander zijn? Hoe kan je de ander ruimte geven om te praten?

Hieronder een aantal aandachtspunten die hierbij kunnen helpen:

  • Laat merken dat je de ander ziet en vraag hoe het gaat. Maar, let op! vraag hoe het VANDAAG met haar gaat. Dat ene woordje maakt een wereld van verschil. Want vandaag is een stuk behapbaarder en vaak beter verwoordbaar dan de gehele periode na verlies.
  • Besef dat verlies onomkeerbaar is en dat hiermee dus ook het leven dan de ander voor altijd veranderd is en gekleurd is door verlies. Haar leven zal niet meer ‘normaal’ worden, want normaal is nu anders. Het verlies is er en zal er altijd blijven. Met dat verlies zal het verdriet er ook zijn, al zal dat hopelijk met de jaren behapbaarder worden en minder overheersend. Maar het is er nog steeds. Realiseer dit en erken dit ook.
  • Ga het gesprek aan. Laat de ander weten dat je haar ziet en dat je haar verlies erkent. En als je niet weet wat te zeggen, spreek dat dan uit. Laat de ander merken dat je haar ziet en dat je er voor haar bent.
  • Verlies staat, zeker in het begin, op de voorgrond. Hierdoor is de concentratie voor andere dingen minder en de ruimte voor andere zaken daarmee ook. Verwacht niet dat iemand na terugkomst op werk of bij een verjaardag oid weer ‘de oude’ is. Haar leven is voorgoed veranderd en wat eerst mogelijk heel makkelijk ging en vanzelfsprekend was kan nu heel lastig zijn of heel veel energie kosten.
  • Ontloop haar niet. Spreek af voor koffie of voor een wandeling. Wees er voor de ander. Vraag wat ze nodig heeft of wat je voor haar kan doen. Biedt eventueel ook praktische hulp aan in de vorm van een maaltijd of boodschappen doen etc.
  • Wanneer de ander niet in staat is om te praten of het niet het juiste moment is voor haar, respecteer dat dan ook. Niet iedereen wil praten. Soms kan het helpen iets te gaan doen samen, bijvoorbeeld wandelen. Maar soms is er geen behoefte bij de ander op dat moment. Laat dan weten dat je er ook bent als de ander wel wil praten. 
  • Als het verlies om een dierbare gaat, noem dan de naam. Spreek het uit. Haal herinneringen op. En denk eraan op moederdag of vaderdag of andere mogelijk beladen momenten.
  • Blijf jezelf en draag zorg voor de relatie die je met de persoon had voor het verlies en hopelijk wilt behouden ook met en na dit verlies. Laat het verlies niet nog heftiger zijn door het wegvallen van jullie relatie, maar wees er voor de ander ook al schieten woorden wellicht te kort.
Vorig bericht
Verlies van je partner
Volgend bericht
Oordeel niet laat ieder in haar waarde

Lees meer

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu