6 praktische tips die je helpen om te gaan met ‘ochtend blues’ bij gemis door heimwee of ander verlies

Geen reacties

Afgelopen week sprak ik kort met Britse vriendin die last heeft van heimwee. Ze vertelde me dat ze, sinds ze geëmigreerd is, elke ochtend wakker wordt met een bepaalde onrust, een angst, een somberheid. Ze vindt het hierdoor vaak lastig om op te staan. In de loop van de dag neemt deze onrust, de angst af en verdwijnt het naar de achtergrond.
Het is iets wat veel voorkomt bij mensen die last hebben van heimwee, maar ook hoor ik het veel terug van de mensen die ik begeleid die te maken hebben met een andere vorm van verlies.

Hoe zit dit bij jou?

Wellicht herken je dit gevoel? Mogelijk word jij ook elke ochtend wakker en valt het je zwaar om aan een nieuwe dag te beginnen. Zeker wanneer je verlies nog maar kort geleden is kan het lastig zijn om weer op te starten en in gelijk bij het horen van wekker of bij het wakker worden enthousiast aan een nieuwe dag te beginnen.

Zelf ben ik meer een ochtendmens dan een avondmens. Ik heb (over het algemeen) niet veel moeite met vroeg opstaan en aan de slag te gaan. Maar afgelopen jaren heb ik gemerkt dat de ochtenden ook lastig kunnen zijn. Juist de ochtenden, het wakker worden, het mezelf motiveren uit mijn bed te komen. De confrontatie met weer een nieuwe dag waarin het wakker worden me confronteerde met het gemis, het verlies.

En met het remigreren naar Nederland afgelopen maand liep ik opnieuw tegen deze moeite aan. Door mijn onrust werd ik wel vroeg wakker, maar zin in een nieuwe dag had ik niet. Elke ochtend weer ervaarde ik een bepaalde angst, een onrust of was het neerslachtigheid? De woorden om het te omschrijven kan ik nog steeds niet goed vinden, maar ik heb wel achterhaald waardoor het kwam, namelijk door de verandering, door het verlies. Door het gaan verlaten van Zwitserland, van mijn vertrouwde leven en loslaten van bepaalde zekerheiden, door het weer gaan wonen in Nederland, door alles was erbij kwam kijken, ervoer ik gemis. En dat leidde tot onrust en angst.

Op het moment dat ik me bewust werd van dit patroon ben ik het aangegaan en het gaan veranderen. Want ik weet dat juist de ochtenden belangrijk zijn in het omgaan met verlies en gemis. Wanneer ik op tijd op sta en niet maar in mijn bed blijf liggen ik me beter voel en de dag positiever verloopt. Ik zit nog niet in mijn ‘oude’ ritme van een jaar geleden, maar, ik ben op de goede weg! Elke nieuwe dag kan ik deze omarmen en is er geen sprake meer van angst of onrust.

De laatste weken heb ik ingezien dat ik niet de enige ben met dit probleem. Er zijn zoveel mensen die moeite hebben met opstaan nadat ze een verlies hebben ervaren. En zo ook dus mijn vriendin die ik vorige week sprak die last heeft van heimwee, wat een vorm van verlies is.

Met haar besprak ik hoe ze hiermee om kon gaan en de tips die ik haar meegaf deel ik ook graag met jou:

Ochtend routine

Heb een ochtendroutine: zet je wekker en sta op tijd op, het liefst elke ochtend ongeveer hetzelfde moment. Bij mij helpt het dat mijn wekker een zachte melodie is en niet een harde piep oid, dat laatste kwam mijn humeur en motivatie niet ten goede. Eenmaal uit bed, zorg voor een routine. Ik ga momenteel eerst douchen en daarna ontbijten en maak dan een dagplanning. Een jaar geleden was dit voor mij opstaan, sporten, koffie, douchen en ontbijten en dan de dagplanning. Net wat in deze periode van je leven prettig/haalbaar voor je is. Maar zorg voor een patroon en een actie.

Sport/beweging

Juist in de ochtend bewegen zorgt ervoor dat je endorfines, de gelukshormonen, aanmaakt. Dit kan een workout zijn of een lange wandeling of een rondje hardlopen. Iets waar je actief van wordt. Bij mij is dit momenteel een lange wandeling wat elke keer genieten is door de duinen en/of op het strand. Maar eerder was dit een pittige workout mbv een youtube instructievideo.

Ontspanning

Zorg naast beweging ook voor ontspanning. Hetzij door bepaalde ontspanningsoefeningen, hetzij door een koffie-afspraak, hetzij door het lezen van een boek. Iets waardoor je je zinnen verzet en je lijf ontspant en als het ware de stress kan laten gaan.

Plan een activiteit

Ga boodschappen doen of ga ergens theedrinken of maak een andere afspraak. Plan een activiteit om je huis uit te gaan en iets te ondernemen wat je bezighoudt.

Stel een doel

Stel jezelf de avond ervoor of de ochtend bij het opstaan één of meerdere doelen voor de dag. Zorg ervoor dat je aan het einde van de dag kan terugkijken en kan zien dat ook deze dag een doel had welke je gehaald hebt. Maak dit niet te groot, maar begin klein. Begin bijvoorbeeld met het je voornemen dat je één van deze tips uitvoert. En wees er trots op als dit lukt! Juist wanneer je te maken hebt met verlies en gemis ervaart kan een gevoel van nutteloosheid je overnemen. Maak jezelf weer ‘nuttig’, want ook jij bent met een reden op deze wereld.

Zorg voor positieve gedachten

Je gedachten zijn van grote invloed op je gevoel. Wanneer je veel negatieve gedachten hebt zal dit lijden tot een negatief gevoel, tot onrust, tot angst, tot somberheid etc. etc. Juist de controle nemen om je gedachten kan je helpen om positiever in het leven te staan en met een opgewekter gevoel de dag op te starten en door te komen. Vaak ben je niet bewust van je gedachtenpatroon tot je er gericht op gaat letten en het actief gaat controleren.  Wat mij betreft één van de grootste en krachtigste aandachtspunten en verandertips. Hierbij kan het ook helpen om een dankbaarheidsdagboek bij te houden, met daarin elke dag 1 of 2 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Om zo een positieve kijk op je huidige leven te creëren wanneer je door je gemis dit niet meer kan zien. Dit heeft mij vorig jaar ontzettend geholpen en heb ik afgelopen weken opnieuw ingezet in de periode van afscheid nemen en verhuizen.

Wil jij het gesprek aangaan over je gemis? Neem contact met me op!

Vorig bericht
Omgaan met verlies en rouw – 8 stappen van Julia Samuels
Volgend bericht
Leven met verlies, dankbaar leven

Lees meer

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu