Emotioneel herstel na zwangerschapsverlies

Emotioneel herstel na zwangerschapsverlies

Een zwangerschapsverlies is niet alleen een lichamelijke gebeurtenis met een lichamelijk herstel maar ook een emotionele gebeurtenis welke vraagt om een emotioneel herstel. De emotionele impact van een zwangerschapsverlies is verschillend per vrouw maar ook per zwangerschapsverlies. In dit blogartikel hoop ik meer informatie te geven over rouwen en toewerken naar emotioneel herstel na zwangerschapsverlies.

Verlies

Voor de ene vrouw kan een zwangerschapsverlies na 8 weken zwangerschap snel verwerkt zijn, terwijl dat voor een andere vrouw meer tijd kan kosten. Welke impact een zwangerschapsverlies voor jou heeft kan afhangen van, onder andere, de duur van de zwangerschap, hoe je uitkeek naar een zwangerschap, je voorgeschiedenis, je beleving van de zwangerschap, de vorm van zwangerschapsverlies, noem maar op. Het is namelijk niet alleen een zwangerschap die verloren wordt, maar ook bijvoorbeeld een toekomstperspectief, een uitgekomen droom, een vertrouwen in je eigen lichaam of verlies van controle. Wanneer jij jezelf toestaat om te rouwen over je verlies helpt dit in het emotionele herstel na zwangerschapsverlies, maar ook zeker het lichamelijke herstel.

Rouwproces

Rouw is een normale reactie op verlies van iets of iemand. Zo ook op verlies van zwangerschap. Of dit nou een miskraam, een buitenbaarmoederlijke zwangerschap een abortus of welke vorm van zwangerschapsverlies dan ook. Het is in alle gevallen een verlies. Vaak is dit verlies verborgen en niet gedeeld met de omgeving uit schaamte of anderszins. Er lijkt nog een taboe te liggen op bespreekbaar maken van je miskraam, des te meer op bespreekbaar maken van je abortus. Dit kan invloed hebben op je verwerking en je emotioneel herstel na zwangerschapsverlies.

Maar hoe werkt zo’n verwerking?

Het lijkt in grote lijnen op een ‘normaal’ rouwproces wat je ook doormaakt na verlies van een dierbaar persoon in je leven of na verlies van een baan, een verhuizing, verlies van een huisdier, noem maar op. Dit rouwproces bevat vijf fasen (aldus Elisabeth Kübler-Ross). Deze fasen doorloopt iedereen anders en niet op volgorde van opsomming, maar door elkaar heen. In grote lijnen herken ik bij de vrouwen die ik begeleid deze verschillende fasen welke ik onderverdeel in 3 stappen.

Het rouwproces na een verlies van zwangerschap kort samengevat:

Stap 1. Schok en ontkenning
De eerste reactie van ongeloof, schok en ontkenning betreffende het verlies van zwangerschap. Dit is vaak een zelf beschermende reactie om niet meer verdriet binnen te laten dan je op dat moment aankan. Je laat het verdriet in delen toe om jezelf te helpen om te kunnen om gaan met dit verlies.

Stap 2. Boosheid, verdriet, schuldgevoel, depressie
Na stap 1 dient stap 2 zich snel aan. Dit kan overweldigend zijn. Je boosheid kan over je verlies kan gericht zijn op jezelf of op iemand in je omgeving (bv. de arts die je het slechte nieuws geeft). Onder deze boosheid zit de pijn van dit verlies. Om deze pijn onder ogen te zien moet de boosheid eerst eruit. Daarna is er ruimte voor verdriet, angst, onzekerheid etc. Eventuele eerdere (onverwerkte) zwangerschapsverliezen kunnen weer naar voren komen. Wanneer deze emoties onderdrukt worden en niet geuit (kunnen) worden kan er een depressie ontstaan.

Stap 3. Acceptatie
Na verloop van tijd en het afwisselend doorlopen van de verschillen rouwfases kan er ruimte komen voor acceptatie. De realiteit kan meer en meer onder ogen gezien worden en je vind berusting in je zwangerschapsverlies. Je hebt het verlies een plaats gegeven in je leven en kan weer vooruit kijken.

Emotioneel herstel na zwangerschapsverlies

Het doorlopen van bovenstaande stappen kost vaak veel tijd en energie. Hoeveel tijd is niet van te voren te zeggen. En als je eenmaal aangekomen bent bij stap drie wil dat niet zeggen dat je nooit meer boos of verdrietig bent over je zwangerschapsverlies. Een nieuwe zwangerschap van jezelf of in je omgeving kan je verdriet weer naar voren halen. Het verdriet en de pijn zal alleen minder heftig zijn en je hebt het een plaats kunnen geven in je leven.
Het doorlopen van de drie stappen in je eigen tempo helpt je aan het werken aan emotioneel herstel, welke je gaat ervaren in stap drie. Je zal weer nieuwe energie en levenslust vinden en meer interesse in jezelf en anderen hebben. Je verlies zal altijd een onderdeel zijn van je leven, alleen minder op de voorgrond aanwezig zijn. Het heeft een betekenis gekregen. Terugkijkend kan het zijn dat je niet alleen je verlies ziet, maar ook een positieve invloed van dit verlies op je leven. Vaak geven vrouwen aan hun eventuele anderen kinderen (nog) meer te waarderen en ze niet als vanzelfsprekend te zien en sommige besluiten tot een carrier switch en een verandering van hun levensdoel.

Het kan helpen om samen met iemand te werken aan dit emotioneel herstel na zwangerschapsverlies en de stappen samen te doorlopen. Ik nodig je uit om contact op te nemen als je te maken hebt gehad met een zwangerschapsverlies en merkt dat je het niet een plek kan geven. We kunnen samen bespreken hoe je verder kan en/of wil en wat ik daarin voor jou kan betekenen.

Op 1 september voor de tweede keer dit jaar het online programma om drie maanden lang te werken aan het verwerken van je zwangerschapsverlies. Meld je aan voor de mailing door middel van het formulier rechts om op de hoogte te blijven of volg eCounseling4U op facebook.

[mc4wp_form id=”3836″]

Vorig bericht
“Wat je ook meegemaakt hebt, praat erover!”
Volgend bericht
Tranen tekort: emoties na abortus

Lees meer

Menu