De impact van verlies.

1 reactie

‘Wij verliezen niet alleen door de dood, maar ook door weg te gaan en verlaten te worden, door veranderingen, door los te laten en door ons voort te bewegen … Onze verliezen houden niet alleen onze scheidingen in en het weggaan bij wie we lief hebben, maar onze verliezen van dromen, onmogelijke verwachtingen, illusies van vrijheid en macht, illusies van veiligheid – en het verlies van ons jongere zelf.’ Uit: Noodzakelijk Verlies van Judith Viorst.

 

Verlies ervaar je niet alleen na het overlijden van een dierbare, maar na heel veel andere gebeurtenissen in je leven. De omschrijving hierboven geeft in mijn ogen mooi weer hoe breed het begrip verlies is en hoeveel verliezen je wel niet kan meemaken in je leven. In het algemeen kan je zeggen dat na elke verandering en/of grote gebeurtenis er sprake is van verlies.

Het ene verlies kan je ‘makkelijker’ integreren in je leven dan het andere. Er zijn drie factoren die van invloed zijn op de verwerking en de integratie van het verlies in je leven:

– Welke impact het verlies heeft:
Hoe ‘zwaar’ is dit verlies voor jou? Welke impact heeft het op je leven. Kan je doorgaan met je dagelijks leven of wordt je stilgezet door dit verlies?
– Hoe jij omgaat met de ontstane situatie na verlies:
Sta je stil bij het verlies en geef je jezelf de ruimte hiervoor? Of ontken je het verlies en ga je door alsof er niks gebeurd is?
– Welke mate van steun je ervaart vanuit je omgeving:
Is er begrip en erkenning vanuit je omgeving voor je verlies? Ontvang je steun vanuit je familie en/of vrienden of anderen in je omgeving?

Wanneer je te maken hebt met een zwangerschapsverlies en je het moeilijk vind dit een plek te geven in jou leven kan het zijn dat je weinig of geen steun ervaart vanuit je omgeving. Mogelijk heerst er een taboe in je omgeving met betrekking tot praten over je miskraam of abortus. Of het mag er wel zijn op het moment zelf, maar wordt er weinig ruimte of aandacht gegeven aan de momenten later (de uitgerekende datum, een jaar nadien, volgende zwangerschap etc.). Het kan ook zijn dat je omgeving wel steunend is naar jou, maar dat je zelf geen ruimte maakt voor je eigen ervaring of beleving. Dat je doorleeft omdat je andere kinderen hebt, omdat je denkt dat je sterk moet zijn voor hen of voor je partner etc.

Wanneer je een verlies niet verwerkt hebt kan dit doorwerken in je dagelijks leven. Ook kan het weer naar boven komen bij andere verliezen of de verwerking van andere verliezen in de weg staan. Hoe kan je merken dat je nog onverwerkt verlies hebt? Kenmerken kunnen onder andere zijn:

– verminderde energie;
– het niet willen praten over je verlies;
– verminderde concentratie;
– geen interesse in anderen;
– geen zin in werk of andere dagelijkse verplichtingen;
– extreme focus op werk of hobby’s;
– overmatig gebruik van verslavende middelen (sigaretten, drugs, alcohol) of overmatig eten;
– somber zijn, veel denken aan je verlies of andere verdrietige herinneringen;
– afzondering, weinig tot geen contact zoeken met omgeving.

Wanneer je hier niet mee aan de slag gaat en dit laat door sudderen kan dit grote impact hebben op korte en lange termijn. Het is belangrijk je gevoel serieus te nemen en naar jezelf te luisteren hierin. Wil jij hier hulp bij en samen aan de slag om je verlies een plek te geven in je leven? Neem dan contact op.

Vorig bericht
Herstel na zwangerschapsverlies
Volgend bericht
Een nieuw jaar, wat kies jij: stilstaan of vooruitgaan?

Lees meer

1 reactie. Reactie plaatsen

Menu