Blauwe maandag, de meest deprimerende dag van het jaar?

Geen reacties

Blauwe maandag, of te wel Blue Monday. Vaak de laatste maandag van januari, maar dit jaar op 15 januari al. Een fenomeen bedacht door de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht een formule waaruit bleek dat de maandag van de laatste hele week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich neerslachtig of deprimerend voelen. Een combinatie van het mislukken van goede voornemens, somber en koud weer, vakantie nog niet in het zicht zou hieraan ten grondslag liggen.

Of het waar is of niet, het is een dag waar elk jaar door veel mediakanalen aandacht wordt gegeven. En zo ook dit jaar, vandaag, 15 januari 2018.

Zelf heb ik er niet veel mee. Deze maandag is voor mij weer een nieuwe dag waar ik zin in heb en van geniet, ook al is het maandag en regent het buiten. Er zijn vele andere dagen die lastiger zijn, dagen waar voor mij een herinnering aan een verlies aan hangt, dagen waarop ik herdenk en verlies meer op de voorgrond staat dan andere dagen.

Maar op een dag als vandaag kan het voor sommigen voelen zoals anderen zich voelen na verlies. En om deze dag niet te zwaar te maken maar ook vooruit te kunnen kijken geef ik je mijn 10 manieren om dit te doen en gelukkig deze dag door te komen:

Plan een vakantie

Momenteel zijn wij samen met vrienden een week zeilen in mei aan het plannen. Heerlijk vooruitzicht en als ik in mijn agenda kijk komt dit snel dichtbij. En bij het zoeken naar boten en vliegtickets kom ik de mooiste plaatjes zeggen van zon en strand en blauwe zee. Ik geniet van dit vooruitzicht en kijk er ontzettend naar uit. En al duurt het nog bijna 4 maanden, het geeft mij nu heel veel plezier al.

Eet chocolade

Wist je dat hoe hoger het cacao gehalte in de chocolade, hoe hoger de concentratie aan geluk stofjes in de chocolade? Dus koop een lekker stuk chocolade met hoog cacao gehalte en geniet ervan en voel je daarna gelukkiger. Een mooie bijkomstigheid is dat hoe hoger het cacao gehalte, hoe minder ongezond de chocolade is!

Benoem iets moois aan deze dag

Noem iets positiefs, wees dankbaar en herhaal dit elke dag. Elke dag heeft iets wat het mooi maakt, als is het maar iets heel kleins. Een leuk iets aan vandaag kan bijvoorbeeld zijn dat Australian Open is begonnen of dat het nog maar 65 dagen duurt tot de lente begint of dat je thuis kan werken terwijl het regent. Wil je meer weten over hoe dankbaar te zijn? Lees mijn blog hierover met tips.

Ga naar buiten

Maak een lange wandeling door het bos of op het strand. Ga naar buiten om een frisse neus te halen, of het nou regent of niet. Nadien voel je je stukken beter.

Haal bloemen in huis

De narcissen en blauwe druifjes komen weer uit de grond en staan bijna in bloei. In de winkels kan je vaak deze al kopen en zo je huis vullen met voorjaarsbloemen. Mooi om naar te kijken en een vrolijke noot in je huis.

Start een nieuw voornemen

Doe je niet aan voornemens op 1 januari of zijn je voornemens niet gelukt? Start een nieuw voornemen. Voornemens hoeven niet gekoppeld te zijn aan 1 januari maar kan je start op elk moment. Weten hoe je het volhoudt? Lees mijn blog voor Globalicious.

Ga sporten

Net als reden 3, kom in beweging, ga naar de sportschool, ga hardlopen. Sporten zorgt voor nieuwe energie en positieve gedachten.

Bel een vriendin, plan een etentje etc.

Zoek contact met mensen die je lief zijn en plan een afspraak om iets samen te doen (uit eten of dagje weg oid) indien mogelijk. Wanneer je somber voelt kan het lastig zijn contact te maken met anderen maar juist dan is het o zo belangrijk om in contact te blijven. Dus doe dat dan ook, ook al is het niet het eerste waar je nu aan denkt of wellicht behoefte toe voelt.

Wees reëel

Ook deze dag duurt maar 24 uur en na deze dag komt er weer een nieuwe dag. Als vandaag slecht valt, ga op tijd naar bed en begin morgen met frisse moed aan een nieuwe dag. Wees eerlijk naar jezelf. Over hoe moeilijk deze dag voor je is of welke andere dag dan ook en waardoor dat komt. Zoek hulp als je er zelf niet uit komt, vraag een doorverwijzing aan via je huisarts of neem contact op en met een coach of counselor om te praten. Wees reëel en neem jezelf hierin serieus.

Vorig bericht
Een nieuw jaar met verlies en rouw – 7 tips
Volgend bericht
Mijn vader heeft alzheimer – Boor vertelt

Lees meer

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu