3 manieren die je helpen meer controle te nemen over situaties en gebeurtenissen

Stop met zelfmedelijden, neem zelf de controle!

Ken je dat, dat je in de spiegel kijkt en jezelf maar steeds te dik blijft vinden maar er niet toe komt om af te vallen en slanker te worden en uit frustratie weer naar de chocolade of de chips grijpt? Of dat je op je werk opnieuw een verandering wordt aangekondigd die je nu al drie keer hebt meegemaakt en elke keer weer hetzelfde uitpakte en dat dit je mateloos irriteert en je zelf thuis dit niet los kan laten. Of, dat je elke keer als je contact hebt met een bepaalde vriendin, thuis komt met een totaal onbegrepen en verdrietig gevoel en je eigenlijk liever niet meer met haar af wil spreken, maar dat niet durft te zeggen of het vooral aan je eigen instelling wijdt en niet aan haar?

Allemaal situaties waarin je kan gaan zwelgen in zelfmedelijden en als het ware kan wachten tot er weer zo’n situatie zich voordoet om daarna weer opnieuw verdrietig op de bank te gaan zitten. Maar, je kan er ook voor kiezen dit anders te gaan doen en als verantwoordelijke en volwassen vrouw de situaties aan te gaan en ermee te dealen.

Hoe? Drie manieren.

  1. Accepteer het.

    Accepteer wat er gebeurd is, verzoen je ermee en laat het gaan. Sommige gebeurtenissen kunnen je niet veranderen omdat ze onomkeerbaar zijn of buiten je macht liggen. Je kan er voor kiezen te zwelgen in je verdriet en lijden. Dit levert alleen geen voldoening en veel frustratie op. Je kan er ook voor kiezen om te accepteren dat het zo is en je op zaken waar je wel invloed op hebt meer je best gaat doen. Hierdoor behoud je meer in eigen controle en kan je positiever in het leven staan.

Maar soms is acceptatie lastig, bijvoorbeeld wanneer je ziet dat je iets kunt veranderen of het in elk geval wilt proberen te veranderen. Dan kan je een andere manier kiezen, namelijk;

  1. Verander het.

    Wanneer je iets wilt en kunt veranderen, doe het dan. Grijp een mogelijkheid aan die langskomt of creëer de mogelijkheid zelf. Neem initiatief om datgene te veranderen wat jij anders wil. Dit vraagt wel energie, doorzettingsvermogen, optimisme en mogelijk nog veel meer. Maar je gaat aan de slag en kan invloed uitoefenen.

Wanneer je geen energie hebt voor het aanpakken van verandering en het accepteren van de situatie zoals die is niet voldoende is;

  1. Laat het gaan / laat het los.

    Tijd om los te laten en uit de situatie of gedachte te stappen. Dit is vaak een moeilijke stap en één die je niet zomaar neemt, maar wel een stap die getuigd van het nemen van verantwoordelijkheid voor jou leven en geluk en tevredenheid. Maar dit betekend wel dat je een punt zet achter een relatie die je verdriet doet en niet kan veranderen, of het opzeggen van een baan die meer energie kost dan het oplevert of het stoppen van negatieve gedachten die niet helpend zijn.

Klinkt wellicht logisch en simpel, maar het doen vraagt oefening.

Vooral acceptatie en loslaten zijn moeilijke keuzes om tot goede en tevreden uitvoer te brengen. In een volgend blog hoop ik stil te staan bij hoe je kan leren los te laten.

Wanneer je deze manieren van omgaan met situaties meer en meer eigen kan maken zal je merken dat je meer controle krijgt over jou leven en met een positievere en realistische blik naar de wereld kan kijken.

Hierdoor komt er meer ruimte voor het aanpakken van eventuele onderliggende pijnpunten welke je eerdere blik op de wereld hebben gevormd.

Mocht je hierover een gesprek willen of individuele begeleiding bij acceptatie, verandering en loslaten, neem dan contact op.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de tips & tools, interessante ideeën en het laatste nieuws van eCounseling4U? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Je krijgt dan de nieuwste nieuwsbrief automatisch in je mailbox.
Wil je de nieuwsbrief niet meer ontvangen? Uitschrijven kan op elk moment met het linkje onderaan de nieuwsbrief.
(Je mailadres is bij mij veilig, geen spam en geen uitwisseling met derden oid.)

[mc4wp_form id=”3836″]

Vorig bericht
Open zijn over je abortus, of toch niet?
Volgend bericht
Weggestopt verdriet

Lees meer

No results found

Menu